Dmon

(gr.), eredetileg istent jelent, ksbb az isteneknl alacsonyabb, az embereknl felebbvalkat, kik majd j-, majd rosszindulatuak. Mint ilyen az istenek s emberek kzt a kzpen ll hatalmakrl krlmnyes s rszletes rendszerek kvetkeztek a npek vallsban s gondolkodsban, amelyeknek nyoma ma sem veszett el vgkp. A mitologik egy rsze dmonologia, dmonok tana, egsz szellemsereg kpzelt valja, mely az istenek s emberek vilga kzt terl el s mintegy egybekapcsolja. Az egyiptomiak kpzelete szerint mrhetetlen sok ily dmon van, kik mindentt az ember kzelben laknak, a vizben, fldben s levegben. Az indusok krlbell 30000 dmont imdnak. A kaldoknl is vannak tzi, lgi stb. szellemek. A persknl vannak j s rossz szellemek, izedek s dewek, amazok Ormuzd orszgban laknak, emezek Ahrimanban. A zsidknl is ksbb, mikor a babiloni fogsg idejben a perskkal rintkeztek, kifejldtt egy dmonologia, mely alapjban hasonlt is a persra. Vannak j s rossz szellemek; az elbbiek ln a ht arkangyal ll, az utbbiakn, kiket stn vezet, ht rkrdg. Jzus idejben a betegsgek egy rszt, a nyavalyt, rltsget stb. a dmonok okozzk, kik az emberbe bebujnak s akiket ki lehet onnt kergetni. A keresztnysg els korban ez a kikerget hatalom kln foglalkozs, az exorcistk, ksbb ez a hatalom ltalban a papokra szll. A gnoszticizmusban, a rabbinizmusban s a kabbalban a dmonologia egysges rszletes alakot lt, mint a babonnak filozofival elegytett tudkos rendszere. Kedvesebb s kltibb kpe van a dmonologinak a grgknl. Eredetileg a dmon ltalban isteni hatalom, mely majd sujtja az embereket, majd emberfltti ert d nekik. Hezidnl, kinl a homeri korszak naiv kpei idegen flfogsokkal s tudkos gondolatokkal szvetkeznek, a dmonok mr nagy szerepet visznek; az istenek s emberek kzt llanak, krllebegik az embert, mert a jog s erklcs rei, de a termszetben s az elemekben is mkdnek, majd ldst, majd bajt hozva az emberekre. Ksbb ez a kettosztsa a dmonoknak mg hatrozottabb alakot lt. A dmonok rszint a fistenek kisri, szolgi s mint ilyenek kln egynisget s nevet kapnak (s koribansok Rhea mellett, Deimos s Phobos Ares mellett), rszint pedig egyes emberekhez (npekhez is) vannak kirendelve, s azokat kisrik szletsktl kezdve hallukig. Majd ugy kpzelik, hogy minden embernek lehet j s rossz dmonja (agathodaimon, kakodaimon), majd hogy azon egy dmon tesz jt s rosszat. Ilyen dmon hires pldja Sokrates daimonionja (l. Sokrates), akinek szavt hallja s aki t mindig a rossztl megrzi. Az ujplatonikusok rendszerben a dmonok fontos helyet foglalnak el, als istensgek, kik istenek s emberek kzt kzvettenek s az isteni parancsokat vgrehajtjk. A rmaiaknl a dmonok gniuszok (l. o.). A keresztnysg els szzadban a dmonokban val hit igen ers; a rgi pogny istenek mind gonosz dmonokk lesznek, azonkivl is vannak dmonok, de mind gonoszok; a pokol gylltjei, isten ellensgei, akikkel a jmboroknak sokat kell kzdenik, mert k tntortjk el ket a j uttl, valamint k voltak okai az egsz pognysgnak, elvaktva az emberek eszt. De majdnem minden npnl talljuk az ily hatalmas valkba vetett hitet; a magyar mank is ilyenek, a nmet kboldok, hegyi szellemek stb. Ma a dmon, dmonikus mint gonosz, rendkivli hatalmat, ert jelent kifejezs l a nyelvben. L. Hild; Etude sur les dmons dans la littrature et la religion des Grecs (Pris 1881); Laengin; Der Wunderun Daimonerglaube der Gegenwart (Lippcse 1887); Rohde, Psyche (Freiburg 1890). |